در کل باید گفته شود هر نرم افزاری برای استفاده خاصی از طرف سازنده ساخته و مورد استفاده کاربران قرار می گیرد.
در مجموعه آفیس نیز هر نرم افزار برای استفاده کاربر از سوی شرکت مایکروسافت ارائه شده تا موجب رفع تقریباً تمام نیازهای یک دفتر یا شرکت باشد، و برای هیمن است که نام این مجموعه OFFICE نام گرفته است.
مانند نرم افزار ورد که برای تایپ نامه ها و متون اداری در دفاتر و شرکت ها استفاده می گردد
و نرم افزار Outlook که نرم افزاری جامع مدیریت ارسال و دریافت ایمیل های شرکت و دفاتر اداری موجب استفاده قرار می گیرد
و نیز نرم افزار پاور پوینت که برای ارائه مطالب از سوی مدیران و افرادی که برای همایش ها می خواهند مطالب خود را به عموم تشریح و توضیح بدهند کاربرد دارد
از نرم افزار Publisher نیز برای ایجاد وبگاه و وبسایت های گوناگون استفاده می شود
و از نرم افزار پرکاربرد اکسل (صفحه گسترده) برای انجام محاسبات حسابداری، آماری، مالی و غیره در شرکت و یا اداره های مورد استفاده قرار می گیرد
از نرم افزار ACCESS که یک بانک اطلاعاتی است برای ذخیره سازی داده ها و ارتباط دهی داده ها از این نرم افزار (اکسس) استفاده می گردد
تفاوت بین اکسل و اکسس بطور خلاصه :
درست است در ظاهر هر دو نرم افزار اکسل و اکسس تقریبا از نظر ورود داده ها شبیه به هم هستند، اما اختلافاتی بین این دو نرم افزار وجود دارد، که مهمترین آنها در ذیل بیان شده است.
1- نرم افزار Excel یک نرم افزار محاسباتی با سلول های هوشمند است ، که از آن می توان برای انجام محاسبات مالی و حسابداری استفاده نمود.
2- نرم افزار Access یک نرم افزار بانک اطلاعاتی به مانند SQL Server و Oracel و ... اما در سطح ابتدایی که برای ذخیره داده ها مورد استفاده قرار می گیرد مثل مطالب بخشی از همین سایت فارسی میتینگ و تفاوتی که اکسس را از اکسل جدا می سازد ، ارتباط جداول با یکدیگر که در اکسل این امکان وجود ندارد.
3- در اکسل می توان براحتی یک فرم خاص را با استفاده از الگوها ترسیم کرد، که در اکسس این کار به راحتی انجام نمی گیرد (بدلیل انعطاف پذیری سلول های اکسل)
4- اگر بخواهیم در اکسل یک جدول را به جدولی دیگر ارتباط بدهیم، بطوری که داده ها در ارتباط قرار بگیرند، در اینجاست که به مشکل بر می خوریم، پس از نرم افزار Accecss بدلیل داشتن امکان ارتباط بین جداول بهره می گیریم.
و در اینجا لازم بذکر است که مایکروسافت امکان استفاده از داده های هر دو نرم افزار برای یکدیگر را نیز در اختیار کاربر قرارداده تا براحتی در مواقعی که بخواهد از هر کدامیک از نرم افزار ها استفاده کند با استفاده از Import کردن اطلاعات از اکسل به Access و یا اکسس به Excel براحتی امکان پذیر باشد
که در اکسس از قسمت منوی External Data و در اکسل از منوی Data این امکان فراهم است.